tisdag 29 maj 2018

Slutet på maj...

Efter en vecka med barnbarnsbestyr har vi plötsligt en massa fritid igen. 

Vädret är fortfarande vackert, och det är otroligt torrt i markerna. Det har varit behagliga 25 grader flera dagar, så vill man ha lite svalka sitter man i skuggan. Vi funderade lite på vad vi skulle göra idag (som plötsligt blev igår för en minut sen). Det blev bestämt  Gamla Uppsala. Där har vi inte varit på ett par år. Museet har jag aldrig besökt och inte heller kyrkan. En perfekt dag att knalla omkring där, nästan inga turister ännu.

Premiär för årets första svenska jordgubbar, Ulvagubbar. Jag är medveten om att de är de mest besprutade bären, men i väntan på de ekologiska i Hallonparken ville jag gärna smaka lite. Väldigt goda som vanligt. 


Hängmattan kommer väl till pass på terrassen. Inte på dagarna, men en stund på kvällen. Jag lyssnar just nu på Den rädda löparen av Kristina Paltèn, En spännande bok av en spännande kvinna, så långt ifrån mig man kan komma. Varifrån får vissa människor sitt mod, ibland rena dumdristigheten?

Boken om Carl von Linnè, som jag köpte på en bondgård, har jag också läst. Egentligen en bok för barn, men även intressant för vuxna. Jag är sugen att gå den Linnèstig som utgår från Jumkil, men vem ska jag ha i sällskap? Och hur löser man det rent logistiskt, man går ju inte fram och tillbaka.







Bilderna, som hamnade lite hur som helst, är från museet och kyrkan. 



Midsommarblomster och vild kaprifol blommar för fullt, extremt tidigt!

Inga kommentarer: