måndag 7 maj 2018

Fågelskådning..

Det blev en liten kvällsutflykt igår i det vackra vädret. Hjälstavikens naturreservat och Parnassen. Vi blev rekommenderade den platsen av Sussie på bageriet. Vi kom definitivt i rätt tid. Både gulsippor, vitsippor och blåsippor blommar i skön harmoni. Jag har nog aldrig sett gula sippor tidigare. De träd som slagit ut är så skirt gröna. 

Sen hamnade vi på en lång spång över ett fågelrikt vatten. Spännande promenad, ibland genom hög vass. Man kan tydligen korsa hela sjön, men vi vände efter en lång promenad. Massor med sjöfåglar med mer eller mindre skönsång i struparna. Den häftigaste fåglalåten var nog rördrommen som låter som när man blåser i en tom flaska. Märkligt läte! Som om inte den härliga kvällen var nog så hörde jag näktergalen från vår terrass sent på kvällen. Det har aldrig hänt tidigare. Den kommer närmare!

Idag har jag varit och skådat kungsängsliljan på Kungsängen i Uppsala. En tidigare jobbarkompis och jag tog en lång promenad och även idag fick jag balansera på en spång. 

Det heter för övrigt en spång, flera spänger. Det hade jag ingen aning om tidigare, men läste mig till det igår. Alltid lär man sig något nytt.

Några bilder från gårdagskvällen och idag.








Inga kommentarer: