fredag 28 april 2017

Äntligen väder för en utflykt...

Efter en lång tid av en massa olika väder, snö, hagel, regn, sol och en massa vind, stabiliserade det sig igår och vi kunde äntligen ge oss ut på en liten tur. Kaffetermosen med så klart.

Målet var världsarvet Ängelsbergs bruk. Det är säkert 40 år sen jag var där senast. Landskapet förändras när man kommer upp i Bergslagen. Påminner lite om inlandet på vissa ställen i Norge. Mjuka kullar, ja faktiskt ganska kuperat.

Bruksområdet är väldigt vackert och välskött, men tyvärr är en stor del privat område numera, som endast får beträdas med guide. Där fanns många intressanta byggnader som jag gärna hade tagit mig en närmare titt på, men så blev det inte. 

Nu blev det lite fel i kronologin här. Dottern och jag promenerade på en Linnéstig i söndags. Från Danmarks kyrka till Linnés Hammarby. En stig som var betydligt kortare än vi trott, men väldigt fin. Nu har jag forskat lite mer om de vägar han knallade här i Uppland. Förhoppningsvis blir det fler promenader på dessa i sommar. Problemet är logistiken. Man måste bli hämtad om man inte vill gå fram och tillbaka igen. Den här gången fick vi våra män att ställa upp.









Inga kommentarer: