söndag 17 september 2017

Kyrkoval och slottsbesök..

Idag har vi röstat i kyrkovalet. I år var det extra viktigt om man vill ha en demokratisk kyrka. Det verkar som om folk har insett det och fler än vanligt har ställt upp.

Den här helgen var näst sista chansen att se Jane Austen-utställningen på Skokloster slott. Trots att vi har så nära dit höll jag på att missa den. Först tänkte vi ge upp när vi kom dit. Kön till biljettförsäljningen och caféet var jättelång. Vi satt oss i parken en stund, sen gjorde jag ett nytt försök. Då gick det bättre. I år är det 200 år sedan Jane Austens död. Jag har läst alla hennes böcker och dessutom sett de flesta filmatiseringarna. Utställningen visar kläder från den tiden och dessutom några plagg som skådespelarna bar i filmerna. Det var en period så kläderna var väldigt vackra och lämpliga för alla kroppsformer. Inga snörda midjor eller överdrivna dekolletage. 










Vi hade tur med vädret så jag fick till några fina bilder på parken också. Som pricken över i:et köpte jag med mig kaffe från fiket och supergoda slottsbullar med vaniljsmör. Med slottet som utsikt avnjöt vi dem. En bra slottstur alltså.



Sista bilden är  tagen från toaletten i Skokloster kyrka. Vackraste toalettfönstret kanske?

Inga kommentarer: