torsdag 18 augusti 2016

Den fantastiska resan...

Nu är vi hemkomna från en makalöst naturskön upplevelse. Jag trodde jag sett det vackraste i Norge, men det här tog nog priset. Målet var att åka upp till Bodö samma väg som Nordlandsbanan tar. Det ska ju vara en av världens vackraste tågsträckor. Vi hade koll på järnvägen hela tiden, så närmare än så kan man inte komma. Jag tog till och med en liten filmsnutt när tåget passerade oss. 

Första övernattningen gjorde vi hos dotter och måg i Dalarna. Vidare mot Norge och Röros. Där skulle jag vilja tillbringa några dagar till för att titta på den gamla trästaden på närmare håll. Hotellet var väldigt bra.


Nästa stopp var Grong norr om Trondheim. En gammal gästgård i lantlig miljö. Trivsamt.

Enda kortet taget där är lustigt nog också en kyrka. Jag är väldigt förtjust i gamla kyrkor och hur olika de kan vara i olika delar av landet.

Dagen därpå blev det en ganska lång bilresa i ömsom småregn ömsom regnbågar och sol. Inget som störde. Vi lyckades ta våra raster utan att bli blöta. Målet den dagen var Saltfjällets högfjällshotell. Ett något bedagat men trevligt hotell. Jag kan tänka mig att det är välbesökt vintertid. Nu är det mest turister som är på väg upp till Lofoten.






Slutmålet i Norge var ett boende nära Saltstraumen. Till vår enorma förtjusning var det en stuga, säkerligen byggd i mitten på 1800-talet, men nu varsamt renoverad och möblerad i en 20-talsstil, den sorten som min mormor hade.Den var utrustad med alla tänkbara bekvämligheter. Värdparet bodde i huset bredvid och det här var mannens barndomshem. Som om inte det var nog med den perfekta stugan..utsikten var som ett vykort. Höga berg och en blå fjord. OCH älgar inpå knuten. En kväll såg vi 16 stycken på samma fält! Vi gjorde utflykter, en kväll för att se den berömda Saltströmmen, en av världens starkaste strömmar vid ebb och flod. Fascinerande och vackert. Den andra var till en gamma handelsplats på Kärringöy. Intressant! Där hittade jag en vacker kyrka igen. Det är nästan uteslutande träkyrkor i den här delen av Norge.







Sen var det bara att återvända till Sverige igen. Vi hade bestämt att hälsa på en pensionerad arbetskamrat i hans fästmös sommarställe nära Arjeplog. Vägen dit var magnifik, över gränsfjällen mellan Norge och Sverige. Väl framme fick vi middag och for vidare till vårt nattlogi i Arvidsjaur. Också ett bra och prisvärt hotell, den här gången under tusenlappen. Att maken sitter mitt på E6 i en campingstol beror på att vägen var avstängd närmare en timme pga en cykeltävling. Jag gjorde mackor och kaffet var redan klart i termos. Fick en trevlig pratstund med en norrman, ett behagligt avbrott.





Den tristaste vägsträckan var mellan Arvidsjaur och Lycksele. Skog, skog, vägarbete och skog igen. Målet var Veckefjärdens hotell i Örnsköldsvik. Där var vi förra året också och det passar oss utmärkt.
Sista dagen gjorde vi ett stopp hos ytterligare en pensionerad kollega. Höga kusten är ju något alldeles extra.
Där var den resan nästan slut. De sista timmarna på E4:n lyssnade vi på OS-matchen i damfotboll mellan Brasilien och Sverige. Vi var nederlagstippade från början men Sverige vann och tog laget till OS-final. En gigantisk prestation. Sista straffen lades när vi stod på parkeringen vid COOP hemmavid.
Resan är slut men inte semestern. Ytterligare nästan två veckor återstår och vi tar dagen som den kommer.

Inga kommentarer: