lördag 4 november 2017

Och så var det november igen..

Jag läste just ett inlägg jag gjorde i mitten av november förra året. Då hade det tydligen kommit rekordmycket snö, en halv meter, på två dygn. Det vanliga kaoset var ett faktum. Nu blir det spännande att se när den första snön lägger sig. Alltid efterlängtad tycker jag. Några horisontellt flygande flingor kom förra veckan i samband med regn, men de smälte så fort de nådde marken.

Nu är det Allhelgonahelg och igår besökte vi "min" kyrka, Västerlövsta kyrka, där jag tillbringat så mycket tid under min uppväxt. Både mamma och pappa ligger begravda där. Lilla Yrvädret ville följa med och bilresan tar bara en timme, så det är inga problem. Turligt nog var kyrkan öppen. Dessutom serverades kaffe med hembakt! Vilken tur vi hade. Det blev en trevlig pratstund med arrangörerna som jag naturligtvis känner, trots att det är snart 20 år sen jag flyttade. Mycket prat om gamla tider och jag tror inte maken var särskilt road, men förstående. Barnbarnet ville ta en rundtur i kyrkan och jag hängde på. Bara doften gör att man minns så mycket. Nostalgi. 


I veckan har det varit höstlov. En ledighet vi aldrig hade, men välkommen, då hösten blir väldigt lång för skolbarnen. På agendan stod ett besök på Medelhavsmuseet. Barnbarnet är inne i en hieroglyf-och mumieperiod just nu. En alldeles utmärkt och spännande utställning om just gamla Egypten pågår just nu. Ett lyckat besök om än lite tröttande, då alla inte var helt krya.

Samtidigt var maken kvar hemma och skruvade IKEA-möbler. För att få in min kommande födelsedagspresent, en läsfåtölj med fotpall, måste en sideboard ut för att bytas ut mot ett kortare skåp. Sideboarden sålde vi på Blocket. Lätt som en plätt. Den flyttar helt enkelt till Väsby i morgon för en ny tillvaro i ett annat hem. Jag gillar tanken.

Inga kommentarer: